Nedávno sme do našej redakcie dostali mail od Odborového Združenia Železničiarov (OZŽ) v znení, že Železničná spoločnosť Slovensko, a. s., ktorá zo zákona zabezpečuje železničnú osobnú prepravu cestujúcich, plánuje pri prvej zmene grafikonu osobnej dopravy, t. j. od 6. marca 2011, zrušiť alebo na niektorých tratiach obmedziť prepravu cestujúcich.
Ide o trate, alebo ich úseky po celom území Slovenska a medzi nimi sa spomínajú aj trate Plešivec – Muráň, Plešivec – Jesenské a Plešivec – Turňa nad Bodvou.
V otvorenom liste OZŽ sa ďalej uvádza:
„Týmto návrhom sa spoločnosť zbavuje zodpovednosti, ktorú má voči štátu a jeho obyvateľom za dopravnú obslužnosť územia. V čase, keď sa v Európskej únii uprednostňuje železničná doprava, predstavitelia Železničnej spoločnosti Slovensko, a. s. navrhujú presný opak, jej útlm. Keď sa v rámci projektov Európskej únie začala obnova vozňov a rušňov Železničnej spoločnosti Slovensko, a.s. tak spoločnosť nezmyselne navrhuje obmedzenie prevádzky.
Postup predstaviteľov železničnej spoločnosti, ktorá zabezpečuje najbezpečnejšiu a hlavne najekologickejšiu prepravu cestujúcich, je nepochopiteľný. Dovoľujem si Vás upozorniť, že navrhované opatrenie prehĺbi rozdiely medzi regiónmi, spôsobí nemalé problémy občanom pri ceste za prácou alebo do školy, obmedzí im dostupnosť ostatných regiónov Slovenska a mnohým spoluobčanom zlikviduje jedinú možnosť zamestnania v regióne.
Spoločne môžeme dosiahnuť, že si cestná a železničná doprava prestanú za peniaze štátu navzájom konkurovať, ale začnú sa pri obslužnosti územia navzájom dopĺňať. Len spoločne vieme zabrániť doterajšiemu plytvaniu spoločných finančných prostriedkov a zabezpečiť ich účelnejšie využívanie.“ Vyzývajú v otvorenom liste železničiari.
Včera ale premiérka Iveta Radičová zareagovala na obsah listu od odborárov a na spoločnom stretnutí sľúbila županom, že desiatky stratových vlakov v zozname sa tak skoro rušiť nebudú. Radičová taktiež pozastavila Jánovi Figeľovi masové prepúšťanie okolo 4 000 zamestnancov v troch štátnych železničných spoločnostiach kde sa chystajú úsporné opatrenia. Premiérka chce počkať na prijatie celkového ozdravného plánu pre železnice, čo však znamená, že zámer rušenia a prepúšťania sa nevylučuje a predlžuje sa iba jeho termín.“
Ilustračné foto: ŽSR