V pondelok 8. novembra 2010 sa uskutočnilo posledné riadne zasadnutie štítnického obecného zastupiteľstva v tomto volebnom období.
V takmer kompletnom zložení (nezúčastnil sa JUDr. Alexander Milko) a za premiérovej účasti Stitnik.info a jedného občana, sa mali okrem iného prerokovať tieto body:
- čerpanie rozpočtu za 3. štvrťrok 2010,
- návrh úpravy rozpočtu na rok 2010,
- voľba hlavného kontrolóra,
- návrhy smerníc obce Štítnik,
- výška nájomného nových bytov na zdravotnom stredisku
Do Nového roka bez hlavného kontrolóra?
Kým čerpanie rozpočtu a návrh úpravy rozpočtu prešli bez väčších komplikácií, diskusia sa rozprúdila pri voľbe hlavného kontrolóra. Hoci bol tento bod zaradený do programu rokovania, poslanec Ján Gallo prišiel s návrhom, aby súčasné zastupiteľstvo voľbu hlavného kontrolóra neuskutočnilo a nechalo ju na nové zastupiteľstvo, ktoré vzíde z blížiacich sa komunálnych volieb.
S týmto návrhom súhlasila aj poslankyňa JUDr. Judita Oroszová argumentujúc bližšie nešpecifikovanou zodpovednosťou voči voličom a samospráve, aj keď podľa nej voči práci a osobe súčasného kontrolóra Jána Kováča nič nemá. Podotýkame, že v budúcom zastupiteľstve bude určite sedieť aspoň šesť nových poslancov.
S prácou hlavného kontrolóra vyjadril spokojnosť aj starosta obce Miloš Gallo Barnák, podľa ktorého bol okrem kontrolnej činnosti obci nápomocný po metodickej a právnej stránke aj v iných činnostiach.
Oznámenie o konaní volieb hlavného kontrolóra bolo vyvesené na úradnej tabuli obce 27. septembra 2010 a uzávierka podania prihlášok bola 25. októbra 2010. Jediným kandidátom na post hlavného kontrolóra bol práve súčasný kontrolór Ján Kováč. Jedná sa o post hlavného kontrolóra viacerých obcí v rámci štítnického mikroregiónu, ktorý podlieha voľbám v každej jednej obci so zmluvou uzavretou na tento účel.
Po živej diskusii, do ktorej sa zapojili aj ďalší poslanci a súčasný kontrolór, dal starosta obce aj napriek nevôli časti zastupiteľstva v tejto veci hlasovať. Za zvolenie Jána Kováča hlasovali štyria poslanci a štyria sa hlasovania zdržali. Keďže tým nebola dosiahnutá nadpolovičná väčšina hlasov všetkých poslancov potrebná na jeho zvolenie, staronový hlavný kontrolór nebol zvolený.
To následne vyvolalo polemiku o ďalšom postupe voľby hlavného kontrolóra vzhľadom na blížiace sa komunálne voľby a skončenie funkčného obdobia kontrolóra, ktoré bude 31. decembra 2010. Súčasné zastupiteľstvo už totiž novú voľbu hlavného kontrolóra neuskutoční a nové to do konca roka pravdepodobne nestihne. Štítniku tak reálne hrozí, že istý čas nebude mať hlavného kontrolóra.
Za zmienku stojí poznámka poslankyne Oroszovej, ktorou vyjadrila názor, že po komunálnych voľbách by sa do volieb hlavného kontrolóra možno prihlásili aj iní záujemcovia.
„Pajcnuté“ smernice
Po tomto bode prišlo na rad prejednávanie návrhov smerníc (ako bolo uvedené v programe zasadnutia, pozn. red.), z ktorých sa nakoniec vykľuli štatút obce, rokovací poriadok obecného zastupiteľstva, organizačný poriadok (pravdepodobne obecného úradu, pozn. red.), zásady postupu pri vybavovaní sťažností v podmienkach obce, zásady odmeňovania zamestnancov obce, zásady o úhradách za služby poskytované obcou Štítnik a nakoniec aj návrh VZN o zásadách hospodárenia a nakladania s majetkom obce.
Ani tu však nebola vôľa niektorých poslancov riešiť body schváleného programu a objavili sa hlasy, aby tieto návrhy neboli prerokované a nechali sa na nové zastupiteľstvo. Až na naliehanie prítomnej účtovníčky obce s odvolaním sa na údajnú povinnosť prijatia niektorých smerníc podľa poslednej novely zákona o obecnom zriadení, sa poslanci začali týmito návrhmi zaoberať.
Niektorými sa však ani nemuseli. Podľa spomínanej novely, je totiž vydávanie organizačného poriadku obecného úradu a poriadku odmeňovania zamestnancov obce výsostnou právomocou starostu obce, ktorý má o tom zastupiteľstvo iba informovať. Zastupiteľstvo v tomto prípade nemá čo schvaľovať alebo brať na vedomie. A nemuselo riešiť ani vybavovanie sťažností, to rieši správny poriadok, na ktorý sa odvoláva v záverečných ustanoveniach zákon o obecnom zriadení. Tak ako sprístupnenie informácií rieši infozákon a nie je k tomu nutne potrebná „pajcnutá“ infosmernica.
Keďže na základe zistenia poslankyne Oroszovej sa jednalo aj o obsahovo nekorektné návrhy, ktoré boli okopírované (= pajcnuté, pozn. red.) z dokumentov iných obcí, vrátilo ich zastupiteľstvo na prepracovanie. Schválený bol len štatút obce. Čo všetko však bolo počas často neprehľadnej a dezorganizovanej diskusie a hlasovania (ne)schválené ukáže až oficiálne uznesenie a zápisnica zo zasadnutia obecného zastupiteľstva. Alebo zvukový záznam Stitnik.info.
Zopár bonusov pre zasvätených
Okrem toho poslanci schvaľovali návrh na výšku nájomného v nových bytových jednotkách v rámci tzv. zdravotného strediska a „odobrovali“ pridelenie jednotlivých bytov (podľa príslušného VZN o tom má rozhodovať starosta, pozn. red.), zmenu pôvodného rozpočtu na programový, dodatočnú nájomnú zmluvu na prekládku skládky TKO so spätnou účinnosťou s nezrozumiteľne podanými okolnosťami, žiadosť starostu obce o odkúpenie parcely s výmerou 24 m2 od obce a iné.
Na záver zasadnutia sa kandidát na starostu obce a súčasný poslanec Ladislav Belányi opýtal na cenu vymaľovania fasády domu kultúry a firmu, ktorá zákazku zrealizovala. Daňových poplatníkov to malo stáť 2 700,- EUR, realizátorom bol Juraj Blaško HIBEX z Rožňavy, ktorý sa mal postarať aj o záručnú opravu medzičasom opadanej farby, a ktorý mal byť vybraný na základe najnižšej cenovej ponuke a na základe výberového konania.