Pred časom sa divadlom Actores ozývali tóny najznámejších piesni Mira Žbirku. Na jeho doskách sa odvíjal príbeh mystickej Atlantídy, ktorá do Rožňavy dorazila v produkcii Jána Ďurovčíka.
Ako to už býva, muzikál mal svojich obdivovateľov i kritikov.
Atlantída v Rožňave natrafila na statného súpera. Rožňavský divák, vychovaný na kvalitnej produkcii, ktorú Actores roky ponúka, dokáže nielen tlieskať a burácať, ale aj kritizovať.
Divadelná sála bola obsadená do posledného miesta. Žbirkove piesne, naplnené chlapčenským šarmom a citom, dávali tušiť výborný umelecký zážitok, no už po prvej hodine sa chodbami divadla niesli nesúhlasné ponosy.
“Nieje to to, čo som čakala. Žbirku mám rada už od detstva, ale toto prepojenie jeho piesní s muzikálom sa mi nepáči,“ okomentovala mladá mamička, ktorá do divadla vzala aj svoje dve dcéry. Tým sa ale počin J. Ďurovčíka naopak páčil veľmi.
Veľa svetla, hluku, detskych vtipov a nejakých tých vulgarizmov, sa však v priebehu prvej hodiny javilo ako lepší program na stužkovej slávnosti stredoškolákov a najvýraznejšie sa nesúlad medzi Žbirkovou tvorbou a samotným muzikálom prejavil najmä v librete.
Dialógy mladí herci nezvládli zrejme tak, ako chceli, miestami zneli umelo a afektovane, najmä pri replikovaní elaborátov na odborné, “ajtácke”, témy.
Príbehy jednotlivých postáv, ich dej, sa navzájom prepájali a divák mal miestami pocit, že milostné vzťahy v zmysle stará láska nehrdzavie, podrazy a lži, sa nestíhajú akosi zaradiť do dejovej línie príbehu.
Nuž, muzikálu Atlantída by vedela časť rožňavského publika vytýkať všeličo. Čo sa ale kritizovať nedá, je napríklad scéna, postavená na výklopných zrkadlách, spolupracujúcich s množstvom svetelných efektov.
Známe hity a svetelná šou ponúkla zabudnúť na to, čo sa nepodarilo a spevácke výkony mladých hercov občas očarili a zatiahli diváka do hry svojou energiou a nedšením.
Na rožňavských divadelných doskách zažiaril hneď v úvode sympatický mladý herec Patrik Vyskočil a skvelou konkurentkou mu bola Dáška Šarközy alias Mamba, ako predstaviteľka Márie. Nezaostával ani predstaviteľ Martina a scéna, kde kričí bolesťou nad stratou milovanej, rozcitlivela značnú časť dámskeho publika.
Takmer trojhodinová šou v konečnom dôsledku zabavila a spestrila sobotňajší večer. Najmä mladšia časť publika prijala pretavenie Žbirkovej jemnej tvorby do drsnejšieho rocku s nadšením.
Záver teda patril nielen účinkujúcim, ale aj divákom, ktorí si s účinkujúcimi zaspievali a za ich snahu ich odmenili potleskom po stojačky.
Renáta MAZURKOVÁ
Ilustračné foto: Musical.cz