DOBŠINÁ – Na otvorený list učiteliek Eriky Polgáriovej a Eleonóry Liptákovej z Dobšinej, v ktorom poukazujú „na neúnosný stav v slovenskom školstve a dysfunkčný, nespravodlivý sociálny systém v štáte“, zareagovali predstavitelia mimovládnej organizácie Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť.
„Bez akéhokoľvek zveličovania, ste hlas z frontovej línie a možno jediná nádej, že aspoň časť detí z veľmi zložitého prostredia sa do spoločnosti plnohodnotne integruje a prispeje k rozvoju Slovenska,“ píšu v nej. „Váš list, ktorý si, žiaľ kvôli dĺžke vyše 20 normostrán, celý prečíta málokto, obsahuje množstvo alarmujúcich skúseností a poznatkov. Sme radi, že sa v mnohom zhodneme – najmä v tom, že naše školy problémy detí z vylúčených rómskych lokalít nezvládajú a že mnohé deti prichádzajú na základnú školu také zanedbané, že nultý ročník nemá šancu pomôcť im úspešne sa zaradiť do bežného vyučovacieho procesu.“
V odpovedi okrem iného upozorňujú na potrebu zapojenia asistentov učiteľa a odborných zamestnancov, najmä školských psychológov a špeciálnych pedagógov. „Ak sa pozeráme na úspešné inkluzívne školy v zahraničí, prvý rozdiel, ktorý udrie do očí je, že s deťmi tam pracuje viac dospelých a po dlhšiu časť dňa ako u nás.“ Apelujú tiež na potrebu pokračovať v debyrokratizácii školstva a nezaťažovaní učiteliek a učiteľov papierovaním na úkor prípravy na vyučovanie a práce s deťmi. Za nevyhnutné považujú aj zvyšovanie spoločenského postavenia učiteľov prostredníctvom lepšieho ohodnotenia ich práce.
Vo svojej reakcii vyjadrujú tiež nádej, že aj ich hlas prispeje k tlaku na to, aby sa materská škola stala dostupná a pre všetkých, čo to potrebujú, bezplatná. „To je pre mnohé deti jediná šanca a určite viete, že dieťa po troch rokoch v škôlke je na tom radikálne lepšie po všetkých stránkach keď sa dostane do vašich rúk.“
„V čom sa však zásadne nezhodneme, sú niektoré nepravdivé, neférové a škodlivé stereotypy, ktoré, možno nechtiac, pomáhate šíriť. Práve zjednodušenia a zovšeobecňujúce obvinenia zvyšujú napätie v spoločnosti a tlačia do popredia zdanlivo jednoduché riešenia,“ konštatujú ďalej predstavitelia tejto organizácie.
„Pri všetkej úcte, neviete vyhodnotiť, kto sú po celom Slovensku poberatelia cielených dávok, ktoré majú zabezpečiť deťom z najchudobnejších rodín jedlo a základné školské pomôcky. Ak ich niektorí rodičia zneužívajú, nie je to vina ich detí – naopak, tie deti potrebujú našu a najmä vašu pomoc,“ zdôrazňujú ďalej. „Ani jedna z dávok nie je iba pre Rómov – sú cielené na chudobné rodiny a medzi ich prijímateľmi sú majoritné aj rómske rodiny. Ide o elementárnu solidaritu a naša zodpovednosť je zabezpečiť, aby sa prostriedky dostali k deťom, ktoré ich naozaj potrebujú.“
„Vyzývame aj ďalšie učiteľky a učiteľov, ktorí nedostávajú od štátu a spoločnosti podporu potrebnú na prácu s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia, aby sa zapojili do konštruktívnej diskusie o tom, čo treba urobiť, než bude neskoro!“ – apelujú na záver svojho listu, ktorý si môžete prečítať a podporiť kliknutím sem.
Stanovisko organizácie podporil svojim podpisom aj poslanec rožňavského zastupiteľstva, učiteľ Základnej školy v Jablonove nad Turňou, Radoslav Kovács (Nez.). „V kontexte rožňavských problémov so vzdelávaním a výchovou marginalizovaných skupín a skupín zo sociálne slabého a nedostatočne podnetného prostredia, neexistencie realistickej a udržateľnej koncepcie školstva v našej samospráve a v neposlednom rade v súvislosti s aktuálnymi spormi o to, akými spôsobmi a či vôbec udržať ZŠ Sama Tomášika v sieti školských zariadení si myslím, že je načase začať serióznu diskusiu o tom, ako vzdelávať každé jedno dieťa v našom meste tak, aby to pre neho i pre našu samosprávu prinieslo želaný efekt,“ napísal na svojom blogu.
„Segregácia, internátne školy ani bezhlavé búranie čiernych stavieb v osadách vzdelávanie týchto detí nezlepšili ani nikdy nezlepšia, práve naopak. Už dávnejšie sme narazili na limity tunajšieho rakúsko-uhorského vzdelávacieho systému, problémy a ťažkosti sa preto ukazujú aj v školskej praxi s majoritnou a sociálne nevylučovanou detskou a mládežníckou populáciou. Je preto naivné myslieť si, že deti, ktoré často riešia existenčné problémy, budú vzorovými žiakmi a študentmi,“ konštatuje.
Ilustračné foto: Stock.xchng a archív infoRoznava.sk
Súvisiace články: Učiteľky píšu ministrovi