Článok o pozitívnych marketingových trendoch (logo/slogan), ktoré síce spoľahlivo odstraňujú príznaky ale obchádzajú príčinu…
Logo. Lo…ČO?
Predstavte si obchod a v ňom regál. Po celej jeho dĺžke sú rozložené vrecúška s múkou – všetky rovnako alebo podobne zabalené – a vy si neviete spomenúť, ktoré ste minulý týždeň už kupovali a z ktorého vám múka chutila. A keďže každý dobrý mlynár chce, aby ste si práve tú jeho najkvalitnejšiu múku uchovali v pamäti, musí ju pre vás nejako rozlíšiť. Napíše preto na balíček svoje meno. Časom ale mlynár, ktorý je zároveň dobrým obchodníkom, zistí, že zákazníci sú z toľkých mien zmätení, že im pripadajú sterilne a neosobne. A tak dobrý obchodník nechal narodiť logo…
Rožňavský updejt so svetom
Fakt, že sa značkovanie, logovanie a nálepkovanie spotrebných tovarov či služieb prenieslo aj na mestá, nemusí vôbec udivovať. Mesto je predsa pre turistu poskytovateľom istého tovaru. Ten v ňom nájde (alebo aj nenájde) v budovách a pamiatkach zhmotnené dejiny, zaujímavé príbehy, umenie, kultúru či služby. Za toto všetko je potom turista ochotný zaplatiť nemalé peniaze, z ktorých obci nemalá časť pritečie na daniach.
A tak ako tá najsamlepšia múka, tak sa aj to najsamkrajšie mesto musí vedieť svojmu zákazníkovi – turistovi predať. Otázka znie: ako?
Áno, erby na nás dýchajú tradíciou, akú za žiadne peniaze nekúpime. No práve preto je lacné a nechutné ponúkať túto tradíciu na masový marketing. Prísne pravidlá pre použitie erbov sú v poriadku a početné logo-iniciatívy svedčia o tom, že sa toto pochopenie rozlieza doširoka. (Aj) Preto má Bratislava image svojho hradu, preto sú Malacky „dobrý(m) mesto(m) pre život“, preto je Skalica „slobodné kráľovské mesto“ a preto sú Košice mestom, „ktoré to vie“.
Rožňava môže v týchto dňoch zažiť marketingový update so svetom a to vôbec nie je zlé. Ale…
Čo z peknej misky…
Logo nie je Obama, nezachráni svet. Logo môže byť čerešničkou na torte marketingových opatrení. Logo môže byť korunným princom dobrej reklamy mesta. Logo môže a malo by vykričať do celého sveta, akí sme my v Rožňave pekní a ako sa sem oplatí v húfoch chodiť. Toto každé logo môže a musí.
Ale…dlhodobo sa žiadna lož z pravdy nevyklame:
Aký je prvý dojem turistu, ktorý pricestuje na rožňavskú autobusovú stanicu a nebodaj sa prejde staničnou budovou?
Bol by tento dojem lepší, keby ten chudák pricestoval vlakom? Mal by chuť vrátiť sa znova späť? (Ja by som nemal).
Ako sú označené historické highlighty mesta a regiónu? Dávajú ten daný historický objekt do kontextu dejín, alebo len opisne „informujú“? V akom sú stave?
Apropo kultúra! V meste je čoraz viac (hoci stále málo) kultúrnych a iných akcií – avšak od seba izolovaných, hoci tematicky a obsahovo často súvisia. Čo tak iniciativa, ktorá by sprostredkovala medzi týmito aktivitami kontakt, zastrešovala by ich? Hnala vyžitiachtivých pendlovať od jedného eventu k druhému? Čo tak zbierať informácie o kultúre/podujatiach v meste „všeho“ (súkromné/mestské) druhu „pod jednu (!) strechu“ a urobiť ich tým dostupnejšími?
Sme tu my pre nich alebo oni pre nás? Ako je vnímaný turista poskytovateľmi služieb? (Je 10 minút pred záverečnou turista ešte zákazníkom alebo už škodnou? )
Koše? Kvetinová výzdoba? Jazyková kompetencia? Stav parkov? Infraštruktúra? Orientačné tabule?
…
Odpovedať si na tieto otázky nie je úlohou TIC ani tej najlepšej marketingovej agentúry. Ten základný občiansky servis, ktorý tu (ne)máme, musí ísť hore. Ani ten najlepší marketing a reklama nenatrú naše mesto na ružovo (hoci ten je hneď viditeľný a práve preto je tu riziko, že sa snúbi s politickým populizmom). To musíme my sami. Chcieť a tomu zodpovedajúc voliť. A nie je to beh na krátke lakte, pri ktorom sa nepadá na kolená.
Kto nič nečaká, nie je prekvapený, keď to nevyjde. Autor tohto článku má za to, že nápad na logo Mesta Rožňava je nápadom fakt dobrým. Dobrým vtedy, ak neostane len pri marketingu.
Inak bude naše logo ako každý bežný liek proti bolesti: blokuje nervové vlákna a tým pádom bolesť necítime.
Ale v skutočnosti to bolí ďalej…
———————————-
Foto: Inforoznava.sk
Ružové tabletky potĺačajú príznaky, neriešia však príčinu – ružové okuliare nás nechávajú vidieť problémy krajšie, než oni v skutočnosti sú.